19 januari 2009

Lugn och ro

Vad gör man inte för lite lugn och ro?

När jag är ensam hemma med barnen så finns det alltid nåt tråkigt att göra. Typ plocka in och ur diskmaskinen, handla mat, laga mat, servera mat, plocka undan mat, plocka undan leksaker, bädda sängen, byta blöja, hjälpa Kevin med spelet och tusen grejer till.. Min fritid spenderar jag med de sysslor som blir över när barnen fått sin uppmärksamhet. Betala räkningar, fylla i blanketter, laga saker och såntdär skoj.

Iallafall, så hängde både Kevin och Kajsa mig i hasorna och skulle ha hjälp med ditten och datten men jag orkade verkligen inte. Behövde en välförtjänt pause, och den tog jag inne på toa. Hittade ingen tidning så jag tog med mig laptopen in (woho!) för en session bajssurfing. Jag hade precis satt mig tillrätta och - ska försöka uttrycka det med lite finare ord - klämt ut en halv bajskorv, när jag hörde följande onomatopoesi:

Duns.......Böööl

Kände hur svetten började rinna på grund av det stressmoment som just inträffat. Det var Kajsa som hade ramlat ned från sängen. Innan jag hunnit torka mig (toapappret var förresten slut också. Tur det fanns våtservetter) så hade hon stapplat fram till toaletten och bankade på dörren samtidigt som hon tjöt om att jag skulle öppna. Så jag fick fortsätta mitt byggande av björnar med henne i knät i ett par minuter innan hon hade lugnat ner sig, och kanske tröttnat på lukten, och gick iväg igen.

Alltså jag ljuger inte nu, men en halv minut senare när jag fortfarande satt och sket så knackade det på ytterdörren. Snabbt tork i röven, på med brallorna och tog ett superhjälteskutt mot ytterdörren där det stod en sketen försäljare. Fast nu när jag tänker efter så var jag nog mer sketen än honom. Tackade vänligt men bestämt nej till vad han hade att sälja och gav sedan upp idén om att få ett par lugna minuter.

Nu sover iallafall båda barnen så nu ska jag gå och BAJSA!

1 kommentar:

Anonym sa...

ja vem fan hinner skita nuförtin;)