30 augusti 2009

Vilken jävla smäll!

Var precis påväg att lägga mig när jag hörde ett smattrande från köket. Tyckte först det lät som en harkrank/långben som hade trasslat in sig i persiennen, men ändå inte riktigt, så jag gick dit för att kolla. Samtidigt som jag trycker på knappen för att tända lampan ser jag ett rödorange sken ifrån spisen. Ifrån samma ställe som ljudet kommer ifrån. När lampan i taket tänds upptäcker jag att smattrandet kommer från bubblande plast - i form av en tändare som ligger på den glödande spisplattan och har det mysigt. Ser även att butanet i tändaren bubblar....

Hinner tänka "Uh oh!" och funderar i någon hundradels sekund på om gasen kan antändas och hur fan jag ska våga mig fram för att stänga av plattan. Sedan smäller det sjukt högt och tändaren flyger iväg och studsar i tak och väggar och lite överallt. Jag kan inte göra annat än att bara önska att jag inte ska få den i ögat. Som tur är överlever jag utan skador, och lättad över att brandinfernot uteblev stänger jag av spisplattan och och tar med hjälp av en disktrasa upp tändaren från golvet och inspekterar den. Sönder. Visst, spisen kanske inte är bästa platsen för en tändare, men den har liksom legat där i några dagar och jag brukar ha en spärr på plattorna så att man inte ska kunna sätta på dom av misstag.

Fan också, det var en helt ny och asgrym stormtändare ju. Men jaja, jag kanske ska vara glad att jag har allt mitt hår kvar på kroppen istället.

Nu ska jag vädra sedan somna in till ringandet i mina öron, tjingeling!

1 kommentar:

Lisen sa...

Hittade hit av nån anledning och antar att jag är fast, du e grymt rolig..