06 augusti 2009

Mat-e-matik

Igårkväll stod jag och gjorde en smörgås som jag tänkte ha skinka på. Skinkskivorna var cirkulära och jag tänkte lyxa till det med tre stycken. Måste ta så många annars blir dom för gamla ändå. Smörgåsen var kvadratisk och hade nästan samma längd på sidan som skinkans diameter.

Jag tänkte "Hoho! Dehär tre skivorna kommer ju lätt att täcka hela smörgåsen eftersom en skiva nästan gör det" - typ.

Men jag lyckades inte få skivorna att täcka exakt hela smörgåsen. Så min fråga är alltså: Vad är det för formel för att räkna ut hur stor diameter det krävs på skinkan för att tre stycken skall kunna täcka en kvadrat med sidan x. Såklart utan att dela skinkskivorna :)


Gjorde en liten bild som illustrerar hur jag menar



En annan sak jag tänkte på är om någon använder sig av uttrycket "minimalt lite". Det låter ju som att det är väldigt lite, men om man bryter ut orden så upptäcker man att det är precis tvärtom. Motsatsen till "minimalt lite" måste ju vara "minimalt mycket", och motsatsen till det sistnämnda måste ju vara "maximalt mycket". Och motsatsen till motsatsen betyder ju alltså att
minimalt lite = maximalt mycket. Konstigt.

Inga kommentarer: